Ιάπωνες σχεδιαστές κατασκεύασαν χάι τεκ σύστημα μετάδοσης των ταχυτήτων
Το μέλλον του ποδηλάτου είναι ηλεκτρονικό. Το τελευταίο κάστρο των χειροκίνητων μηχανών έπεσε από μια ιαπωνική εταιρεία, η οποία κατασκεύασε ένα ποδήλατο με ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης των ταχυτήτων. Αλλά αν οι Ιάπωνες προαναγγέλλουν μια «νέα εποχή», οι «ορθόδοξοι» εξοργίζονται για το «χαμένο πνεύμα» της ποδηλασίας.Ενδεχομένως θα τρίζουν τα κόκαλα και του Καρλ Ντράις, του Γερμανού βαρόνου που το 1816 εφηύρε τον πρόγονο του ποδηλάτου. Γεγονός είναι ότι το περασμένο Σαββατοκύριακο στον ποδηλατικό γύρο της Καλιφόρνιας περίπου δέκα ποδηλάτες έτρεξαν για πρώτη φορά με ποδήλατα τα οποία διέθεταν ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης των ταχυτήτων. Στο μοντέλο που κατασκεύασε ο ιαπωνικός κολοσσός της Shimano, το ντεραγιέρ (δηλαδή το αντίστοιχο σασμάν του ποδηλάτου) τροφοδοτείται με μπαταρία. Οι ταχύτητες αλλάζουν με το απλό πάτημα ενός ηλεκτρονικού διακόπτη, διευκολύνοντας τον χειρισμό και προσφέροντας ακρίβεια στους ποδηλάτες. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν οι Ιάπωνες κατασκευαστές, κάνοντας λόγο για την «αρχή μιας νέας εποχής». Απέναντί τους, όμως, βρίσκουν τους θιασώτες της παράδοσης, οι οποίοι φοβούνται ότι αυτές οι τεχνολογικές καινοτομίες, μαζί με τα κρούσματα ντόπινγκ που συνταράσσουν τον κόσμο της ποδηλασίας, προδίδουν το πνεύμα του πιο απαιτητικού αεροβικού αθλήματος στον κόσμο. Από μια άποψη έχουν δίκιο: σε μια κοινωνία ολοένα και πιο μηχανοποιημένη, το ποδήλατο είναι η τελευταία μηχανή που λειτουργεί χειροκίνητα. Ή τουλάχιστον ήταν. Οι υπέρμαχοι της εξέλιξης υποστηρίζουν ότι το ηλεκτρονικό «σασμάν» είναι το τελευταίο κεφάλαιο μιας μακράς ιστορίας τεχνολογικών βελτιώσεων και νέων υλικών- κάποτε ο σκελετός ήταν από αλουμίνιο, έπειτα από τιτάνιο και τώρα από άνθρακα.
Η ιαπωνική Shimano δεν είναι η πρώτη εταιρεία που σκέφτηκε ηλεκτρονικά για το μέλλον του ποδηλάτου. Ένα ανάλογο εγχείρημα, αλλά χωρίς επιτυχία, είχε επιχειρήσει η γαλλική Μavic, ενώ η ιταλική Campagnolo είχε δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης των ταχυτήτων από το 2002. Το ιταλικό μοντέλο, όμως, δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Σε κάθε περίπτωση, ο ηλεκτρονικός προσανατολισμός των κατασκευαστών του χώρου είναι ενδεικτικός. Και οι ποδηλάτες; «Είχαμε πολύ θετικές αντιδράσεις για την ταχύτητα, την ακρίβεια και την ευκολία του νέου συστήματος», δηλώνει ο εκπρόσωπος της Shimano Λερζ Πιάτσα. Με άλλα λόγια, ο ποδηλάτης δεν χρειάζεται να καταβάλει καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια για να ανεβάσει ή να κατεβάσει ταχύτητα. Αρκεί το πάτημα του ηλεκτρικού διακόπτη, ενώ ο ηλεκτρονικός έλεγχος μειώνει τις τριβές ανάμεσα στα γρανάζια και τα σύρματα. Η ζωή του δεν ήταν ποτέ πιο εύκολη.
«Θα είναι το νέο iΡod»
«Ο ΚΟΣΜΟΣ επιλέγει να τρέξει με ποδήλατο ακριβώς γιατί απαιτείται η ανθρώπινη προσπάθεια». Αυτός που διατυπώνει αυτή την ένσταση είναι ο Ράιμοντ Χένρι, ένας άνθρωπος που έχει μελετήσει πολύ καλά την ιστορία του ποδηλάτου. Το νοσταλγικό πνεύμα του ιστορικού δεν αγγίζει τον Μπομπ Στέιπλετον, ιδιοκτήτη μιας από τις ομάδες που έτρεξαν στον ποδηλατικό γύρο της Καλιφόρνιας με τα νέα ποδήλατα: «Το πολύ σε τρία χρόνια- δηλώνει- όλα τα αγωνιστικά ποδήλατα θα διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης ταχυτήτων. Θα είναι το νέο iΡod». Για τους επαγγελματίες, πάντως, αυτά δεν έχουν και πολλή σημασία. «Ο Λανς Άρμστρονγκ θα ήταν πρωταθλητής και χωρίς το ηλεκτρονικό ποδήλατο», λέει ο Νεοϋορκέζος συνάδελφός του Ρίτσαρντ Μίλερ.
ΤΑ ΝΕΑ
Δημοσίευση σχολίου